Hoe repareer je gaten en scheuren in een polyester boot?

Het is niet fijn als je met een polyester boot een aanvaring hebt gehad of tegen de kant bent gebotst en daardoor een gat of een scheur in de romp hebt. Veel mensen denken er snel aan om een jachtwerf in te schakelen om de schade te laten repareren. Vaak omdat ze denken dat ze het zelf niet kunnen oplossen. Echter is het repareren van een gat of een scheur in een polyester romp met behulp van West System Epoxy goed zelf te doen. Hier lees je hoe een gat in polyester is gerepareerd met de bijbehorende foto’s.

Voor deze reparatie hebben wij de volgende producten gebruikt:

-        Schuurmachine met afzuiging

-        Schuurpapier grits P60 en P180

-        Epifanes Reinigingsthinner

-        West System A-pack 105/205 (Epoxyhars met harder 1,2 kg.)

-        West System 301-5A pompset t.b.v. de A-pack 105/205

-        West System 406-1 Colloidal Silica Filler

-        West System 742-5 Glasvezeldoek

-        West System 808-2 Verdeelkam

-        West System 850 Mengbeker

-        Wegwerpkwasten (meerdere)

Voor de uiteindelijke afwerking:

-        Epifanes Epoxy Primer

-        Epifanes Poly-urethane aflak

 

Stap 1. Controleer de schade in het polyester.

Bepaal of de beschadiging een gat, een scheur of een combinatie hiervan is. Vooral bij een gat kan er onderliggend een scheur aanwezig zijn die niet altijd goed zichtbaar is. De aanpak van een gat of een scheur is redelijk identiek. Het verschil zit vooral in dat een gat veelal cirkelvormig moet worden gerepareerd en een scheur rechthoekig. Hieronder zie je een voorbeeld van een gat in een polyester romp. Zoals je kan zien, heeft de kracht van de klap niet alleen de gelcoat beschadigd, maar is ook het onderliggende laminaat gescheurd.

 

Stap 2. Afschuinen van het gat/scheur doormiddel van een schuurmachine.

Voordat je begint, zorg altijd voor een goede persoonlijke bescherming. Polyester is scherp, dus draag goede handschoenen. Zet ook een veiligheidsbril op en gebruik een stofmasker. Begin met een schuurmachine en schuurpapier P60 zoveel mogelijk vanuit het midden van het gat/scheur te verwijderen. Zet hiervoor de schuurmachine een beetje schuin op het gat. Hierdoor zorg je dat op de plek waar het gat zit er meer polyester wordt verwijderd. Later zullen we deze “kuil” opvullen met glasvezelmatten. Hieronder zie je een tekening voor de verduidelijking. Hoe groter het schuine oppervlak, hoe sterker de reparatie met epoxyhars en polyester matten wordt.

Stap 3. Begin met de volledige voorbereiding.

Werken met epoxy is niet moeilijk, maar het is wel van belang om alle voorbereidingen correct uit te voeren. De verwerkingstijd van epoxy na mengen is ongeveer 15 minuten. Daarnaast kan een nieuwe laag epoxy al na circa 30 minuten worden aangebracht. Hierdoor kan je de reparatie in een aantal snelle stappen doorlopen. Dit voorkomt een hoop stress tijdens het proces.

Nu dat het polyester rondom het te repareren gat schuin is weggeschuurd, moet dit weer worden opgevuld. Dit doe je met epoxyhars en meerdere overlappende rond geknipte glasvezelmatten. De kleinste mat moet in ieder geval het reparatie gat afdekken en komt in het diepste punt te liggen. Daarover komt een tweede mat die iets groter is, een derde mat die weer iets groter is, enz. Dit doe je met totaal 4 à 5 matten of net zo lang tot je weer een glad oppervlak hebt. De matten kan je nu alvast op maat knippen.

Ontvet het polyester goed met Epifanes Reinigingsthinner en vergeet hierbij niet het onderliggende laminaat te ontvetten.  Dit is essentieel voor een goede hechting van de epoxyhars in het polyester.

Zorg voor een stabiele tafel waaraan je kan werken en de epoxy kan mengen. Indien je werkt met een West System pomp, kan je deze alvast op de verpakking monteren. De 301-5A pompset werkt gemakkelijk en zorgt altijd voor de  juiste mengverhouding van 5:1 . 1 pompslag van de hars en 1 pompslag van de harder geeft de exacte 5:1 mengverhouding. Vergeet niet om de pomp vooraf te ontluchten! Heb je geen pompset ter beschikking, dan kunnen hars en harder met behulp van een keukenweegschaal worden afgewogen tot 5 gewichtsdelen hars + 1 gewichtsdeel harder.

 

Stap 4. We gaan beginnen met het aanbrengen van de eerste epoxy.

Doseer met de pompset een epoxymengsel in de mengbeker en meng beide componenten gedurende 5 minuten met elkaar. Breng met een wegwerpkwast het epoxymengsel aan op het polyester en in het laminaat. Zorg dat je alles in de beschadiging raakt. Deze eerste laag is de impregnering in het polyester. Laat de impregneerlaag 20-25 minuten aandrogen. Voor alle opvolgende epoxystappen geldt dat elke laag 20 tot 25 minuten moet aandrogen.

 

Doseer vervolgens een nieuw 5:1 epoxymengsel in de mengbeker en meng de componenten gedurende 5 minuten met elkaar. Voeg stapsgewijs West System 406-1 vulmiddel  toe tot er een “pindakaas dikte” ontstaat.  Dit verdikte epoxymengsel zal niet uitzakken. Spatel de verdikte epoxy ruim in het reparatiegat en strijk de epoxy hierna glad. Zorg ervoor dat de epoxy ook alle dieper gelegen openingen goed vult.

 

Het is niet belangrijk als de reparatie nu nog niet helemaal glad is. Later komen hier nog matten over. Het reparatiegat/ scheur is nu opgevuld. In de volgende stap worden de glasvezelmatten aangebracht om versterking en stevigheid aan het polyester te krijgen.

 

 

Stap 5. Het aanbrengen van epoxy glasweefselmatten.

Er zijn twee manieren om de glasweefselmatten aan te brengen.

Voor kleinere reparaties: Breng met een kwast op het middelpunt van de reparatie een epoxymengsel aan. Druk de kleinste glasweefselmat in het midden van de beschadiging vast in de nog kleverige epoxy en kwast of rol vanuit het midden de mat vol met epoxyhars. Werk hierbij van boven naar beneden. Nadat de mat is verzadigd, leg je de opvolgende grotere mat. Elke mat benat je met epoxy op dezelfde manier als de eerste tot uiteindelijk alle matten goed liggen. Duw nu met een verdeelkam de matten zoveel mogelijk in elkaar.  Om te helpen bij dit proces kan ook een West System 811 Ontluchtingsroller worden gebruikt.

Voor grotere reparaties: Leg een groot stuk bouwplastic op de werktafel. Hierop zal de epoxy niet hechten en dit kan je later makkelijk verwijderen. Leg nu de grootste mat op het bouwplastic en benat de mat volledig met epoxyhars. Vervolgens leg je de iets kleinere mat hierop. Verzadig ook deze met epoxyhars. Herhaal dit proces tot je bij de kleinste mat bent. Pak vervolgens de stapel verzadigde matten inclusief bouwplastic op en plak het geheel op het gat. Gebruik de West System 808 Spatel om de stapel glasweefselmatten van het bouwplastic te halen en de matten goed op de beschadiging te duwen. Deze optie werkt erg goed bij het oplossen van grotere gaten.

 

 

 

 

Stap 6. Maar wat nu als het gat helemaal open is?

Op bovenstaande afbeeldingen kon de beschadiging makkelijk worden gerepareerd omdat de verdikte epoxy tegen de dubbele rand van polyester kon worden gezet. Maar het kan ook voorkomen dat een beschadiging serieuzer is zoals op de onderstaande foto.

 

In het beginsel verandert er niks aan de gehele uitvoering van het project, behalve dat het gat eerst aan de binnenkant dicht moet worden gemaakt. Hierbij verwijder je eerst alle losse stukken polyester. Neem nu een stuk glasweefseldoek, epoxy en bouwfolie. Knip de glasvezeldoek iets groter als het gat, leg het op bouwplastic en maak een kleine hoeveelheid epoxy aan. Verzadig de glasvezeldoek met epoxy en laat dit 1 nacht drogen. Na 24 uur is de glasvezeldoek hard, maar nog iets wat flexibel. Boor 2 kleine gaatjes in het glasvezeldoek en span hier een ijzerdraadje door. Smeer de zijkanten van het doek in en duw het glasvezeldoek door de voorbehandelde beschadiging.  Door middel van de ijzerdraadjes kan je het doek aan de achterkant van het polyester vast plakken. Na 24 uur drogen zit het doek vast aan de binnenzijde van het polyester. Verwijder de ijzerdraadjes en repareer de beschadiging op dezelfde manier als hierboven omschreven.

 

Stap 7. Het afwerken met Epifanes twee componenten verf.

Als de reparatie volledig gedroogd is, moet de epoxy worden geschilderd. Neem hiervoor de beschadiging af met Epifanes Reinigingsthinner om een mogelijke amine blush te verwijderen en schuur het geheel op met korrel P180. Schuur het oppervlak zo glad tot de beschadigingen niet meer zichtbaar zijn.

Hierna kan de eerste laag Epifanes Epoxy Primer worden aangebracht. Na 12 uur droging deze primerlaag opschuren met P180.  Voor de beste UV bescherming vervolgens 3 lagen aflak aanbrengen. Er kan worden gekozen voor Epifanes Poly-urethane aflak of Epifanes Mono-urethane. Laat elke aflaklaag 24 uur drogen en matteer tussen de lagen met fijn Scotch Brite. Om kleurverschil te voorkomen, is het verstandig om de gehele romp te schilderen.

Hierna zie je niets meer van de beschadiging.

© Epifanes/W. Heeren & Zoon BV Algemene voorwaarden Disclaimer privacy policy Sitemap

Lab 35: Design, CMS en Hosting