Hoe schilder je een polyester boot (Boven de waterlijn)

Iedereen kan met Epifanes een goed resultaat behalen zolang de voorbehandeling maar goed is en je redelijke werkomstandigheden hebt. Hieronder lees je hoe je Epifanes lakken aanbrengt op een polyester boot. Of je nu een sloep of een zeilboot schildert, iederaan kan het! Ook is het mogelijk om een video te bekijken over het schilderen met een één-component verf of een twee-component verf.

 

Polyester veroudert

Nieuw polyester wordt in eerste instantie niet geverfd. De glanzende gelcoat beschermt het onderliggende laminaat. Voor extra glans kan de gelcoat worden opgepoetst met Epifanes Seapower. Dit gaat een aantal jaren goed.

Naarmate de gelcoat veroudert, zal het oppervlak poreus worden, oneffenheden- en haarscheurtjes vertonen. De gelcoat poesten werkt steeds slechter doordat de wax minder houvast heeft op de inmiddels poreuze gelcoat. Al snel is de beschermende wax verdwenen en veroudert de gelcoat verder. Uiteindelijk is het poetsten geen optie meer en kan de gelcoat alleen nog worden beschermt door deze te verven.

Stap 1: Voorbehandeling van kaal polyester.

Maak het polyester eerst schoon met water en ammonia. Daarna de gelcoat ontvetten met Epifanes Polyester Ontvetter om oude (siliconen)waxresten te verwijderen. Ontvet altijd voor het schuren! Hiermee voorkom je dat vuil in de gelcoat wordt geschuurd.

Na het schoonmaken de gelcoat schuren met droogschuurpapier P180-P240 en hierna nogmaals ontvetten met Epifanes Polyester Ontvetter.

Kleinere reparaties boven de waterlijn plamuren met Epifanes Polyesterplamuur. Grotere reparatie kunnen worden geplamuurd met Epifanes Epoxy Filler 1500. Scheurtjes en sterren iets uitschuren en daarna volplamuren. Na het plamuren dient de plamuur snel te worden overschilderd om vochtopname te voorkomen. Doe dit met een 15-20% verdunde primerlaag.

 

Stap 2: Moet ik kiezen voor een één- of tweecomponent verf?

Een één-component Mono-urethane verf is luchtdrogend. Deze lak is voor vrijwel iedereen makkelijk aan te brengen en vloeit zowel binnen als buiten goed uit. Sterk bewegende delen altijd lakken met een één-component verf. Daarbij is onderhoud van deze verf een stuk makkelijker dan bij twee-component verven. Eén-component verven zijn ook toleranter m.b.t. de temperatuur en luchtvochtigheid tijdens het aanbrengen.

Een twee-component Poly-urethane jachtlak is chemisch uithardend. Dit type is weliswaar harder en slijtvaster dan de één-component verf, maar ook wat lastiger zelf aan te brengen. Echter slijt ook een twee-component verf ook en zal op termijn onderhoud nodig hebben.

Zolang de gelcoat nog intact is en geen haarscheurtjes vertoont, kan na ontvetten en schuren zowel één-component Epifanes Mono-urethane Jachtlak als twee-component Epifanes Poly-urethane Jachtlak rechtstreeks op de gelcoat worden aangebracht. Indien er echter geplamuurd is of de gelcoat is niet geheel glad meer, dan eerst één laag Epifanes Multi Marine Primer aanbrengen.

Indien de gelcoat al geschilderd is, is het belangrijk om te weten wat voor verf er nu op de boot zit. Een twee-componenten Poly-urethane verf kan alleen worden aangebracht als de ondergrond ook bestaat uit twee-componenten onderlaag. Een één-component verf zoals Epifanes Mono-urethane kan zowel over een twee- als een één-component verf worden aangebracht. Je kan testen of je een twee-componenten systeem hebt door aceton voor 10 minuten met een watje op de boot te duwen. Wanneer de verf los komt, heb je te maken met een één-component verf.

 

Stap 3: Wat heb je nodig als je een polyester boot gaat schilderen?

Bepaal hoeveel verf je nodig zal hebben. In de Epifanes app staat een handige calculator die hierbij kan helpen. Houd hierbij rekening dat je meerdere lagen moet aanbrengen.

De batch van de verf staat op de onderzijde. Dit is een 6-cijferig nummer. Het kan voorkomen dat je 2 verschillende batches te maken hebt. Om eventuele kleine kleurverschillen te voorkomen meng je in zo’n geval beide batches samen in een mengbeker of je gebruikt één batch voor één laag.

Zorg ook voor voldoende schuurpapier, afplaktape, kwasten, rollers en rolbeugels. Besparen op deze materialen kost vaak extra tijd. Denk ook aan beschermingsmiddelen voor jezelf, zoals handschoenen, mondkapjes en veiligheidsbril. 

Controleer de kwaliteit van de verf indien de boot nu al is geschilderd. Als de verf in slechte kwaliteit is (los komt van de ondergrond), dient de oude laag eerst te worden verwijderd. Daarna kan eerst een laag primer worden aangebracht waarna nieuwe aflaklagen kunnen worden aangebracht.

 

Stap 4: Kies de juiste verf.

1.       Epifanes Mono-Urethane Jachtlak

Deze moderne één-component hoogglans jachtlak is zeer geschikt voor diverse ondergronden boven de waterlijn. Door zijn urethane basis is hij een stuk harder en duurzamer dan de Epifanes Bootlak. Zolang de gelcoat nog intact is en geen haarscheurtjes vertoont, kan na ontvetten en schuren deze jachtlak rechtstreeks op de gelcoat worden aangebracht. De verf is geschikt zowel binnen, als buiten vanaf 5°C. Mono-urethane Jachtlak is beschikbaar in 24 moderne kleuren o.a. de ouderwetse Sikkens Super Gloss kleuren. Naast de standaard kleuren kunnen ook afwijkende kleuren worden besteld via de lokale Epifanes dealer. Deze verf is zeer geschikt voor iedere boot, maar ook toepasbaar in, om en rond het huis.

2.       Epifanes Satin Finish en Matlak Zwart

Standaard is de Epifanes Satin Finish te leveren in wit, maar ook in alle andere kleuren leverbaar. Zoals de naam het al zegt, geeft deze verf een aangename zijdeglans afwerking. Daardoor is hij ook zeer geschikt voor binnen, maar kan ook buiten worden toegepast als de ondergrond eerst is geschilderd met een hoogglans.

Epifanes Matlak zwart is een mat zwarte verf. Deze kan zowel voor binnen als buiten worden aangebracht. Het is wel te adviseren om eerst een hoogglans laag aan te brengen voor extra bescherming. Deze matte lak met 10% glansgraad heeft een fantastische moderne look. Tevens geschikt voor toepassing op huistrappen, leuningen, tafels of gevels.

3.      Epifanes Poly-Urethane Jachtlak

Twee-component Poly-urethane aflak is harder en krasvaster is ten opzichte van één-component aflakken. Epifanes Poly-urethane jachtlak kan direct worden aangebracht op de gelcoat als deze nog volledig intact is. Echter is het aan te raden om eerst een laag Poly-urethane Primer aan te brengen. Poly-urethane aflak is de sterkste aflak, maar wel veeleisender voor de verwerker. Tijdens het verwerken van Poly-urethane aflak altijd een masker dragen. Epifanes Poly-urethane aflak is standaard leverbaar in 24 moderne tinten. Daarnaast is het mogelijk om op aanvraag zijdeglans kleuren of afwijkende hoogglans kleuren te bestellen.

 

Stap 5: Planning

De planning is essentieel voor een goed eindresultaat. Het is daarom belangrijk om een redelijke planningen te maken. Dit voorkomt dubbel werk en onnodige verassingen.

 

Stap 6: Verwacht een tegenslag.

Ook al zijn alle voorbereidingen goed gemaakt en de planning is ruim voldoende, ga er vanuit dat er ook iets tegen kan zitten. Laat je hier niet door uit het veld slaan, maar probeer het probleem gelijk op te lossen. Hierdoor voorkom je dat je onnodig werk doet. Het zou nog vervelender zijn als de verf van de ondergrond onthecht omdat je het probleem niet hebt opgelost. Dan zal het alleen maar nog meer tijd kosten.

 

Stap 7: Enjoy painting!

Het voorbereiden en schilderen kost tijd en energie. Toch kan een schilderklus ontspand zijn. Zeker als de werkzaamheden klaar zijn, kan het eindresultaat een goed en trots gevoel geven. Wanneer je bovenstaande stappen goed volgt, zal je zeker een topresultaat behalen!

© Epifanes/W. Heeren & Zoon BV Algemene voorwaarden Disclaimer privacy policy Sitemap

Lab 35: Design, CMS en Hosting