Hoe schilder je een stalen boot (boven de waterlijn)

Een boot schilderen lijkt moeilijker dan het lijkt. Iedereen kan met Epifanes een goed resultaat behalen zolang de voorbehandeling maar goed is en je redelijke werkomstandigheden hebt.

Hieronder lees je hoe je Epifanes lakken aanbrengt op een stalen boot. Ook kan je hier zien hoe je een schip schildert met één een-component of twee-component verf van Epifanes.

 

Stap 1: Wat voor verf zit er op mijn boot?


Het is belangrijk om te weten wat voor verf er nu op de boot zit. Een twee componenten Poly-urethane verf kan alleen worden aangebracht als de ondergrond ook bestaat uit twee componenten onderlaag. Een 1 component verf zoals de Epifanes Mono-urethane kan zowel over een twee- als een 1 component verf worden aangebracht. Je kan testen of je een twee componenten systeem hebt door aceton voor 10 minuten met een watje op de boot te duwen. Wanneer de verf los komt, heb je te maken met een 1 component verf.

 

Stap 2: Conditie van het verfsysteem op de stalen boot.


Op onze website vind je onder “Het schilderwerk begint hier” en dan “stap voor stap een nieuw verfsysteem opbouwen” hoe je een verfsysteem opbouwt vanaf de ondergrond. De systemen gelden vanaf kaal staal. In de praktijk zullen vaker slechts onderhoudslagen aangebracht worden. Hierbij is het belangrijk om te kijken naar de staat van de ondergrond.

Het huidige verfsysteem kan als volgt worden beoordeeld:

1.       Het bestaande verfsysteem is verkleurd en vertoont alleen glansverlies. Ontvet hierbij de ondergrond met Epifanes 1-C spuitverdunning. Schuur de ondergrond op met P220-240. Breng vervolgens minimaal 2 nieuwe lagen aan.

2.       Het bestaande verfsysteem is schraal en vertoont glansverlies en lichte barstvorming. Ontvet de ondergrond me Epifanes 1-C spuitverdunning. Schuur de ondergrond op met P150-180 en verwijder loszittende stukken. Controleer of de primer nog goed is. Breng als de primer nog goed is minimaal 3 nieuwe lagen verf aan.

3.       Het bestaande systeem is in slechte staat en er is roestvorming. Verwijder hierbij alle verf. Maak de ondergrond hierna goed schoon en zorg dat er geen roest meer is. Schuur het kale staal op met P60 en breng zo snel mogelijk de Epifanes Multi Marine Primer of Epifanes Epoxy Primer aan tegen roestvorming. Breng van de primer minimaal 3 nieuwe lagen en van de aflak ook 3 nieuwe lagen aan. Moeilijk schilderbare plekken kunnen worden voorbehandeld met Epifanes Rust Remover.

 

Stap 3: Moet ik kiezen voor een één- of tweecomponent verf?


Een ééncomponent verf is luchtdrogend. Voor vrijwel iedereen makkelijk aan te brengen en deze verf vloeit zowel binnen, als buiten goed uit. Sterk bewegende delen altijd lakken met ééncomponent verf. Deze hebben meer elasticiteit. Daarbij is onderhoud van deze verf een stuk makkelijker dan bij tweecomponent verven. Ook tijdens het seizoen kunnen schadeplekken eventueel worden bijgewerkt. Een goed onderhouden ééncomponent systeem zal  een lange levensduur hebben.

Een tweecomponenten verf is chemisch uithardend. Dit type is weliswaar harder en slijtvaster dan de ééncomponent verf, maar ook wat lastiger zelf aan te brengen. Een tweecomponenten verf is uitstekend geschikt voor stabiele constructies en heeft ook een lange levensduur. Echter ook een Poly-Urethane lak slijt en ook deze zal op termijn onderhoud vergen.

 

Stap 4: Wat heb je nodig als je een stalen boot gaat schilderen?


Bepaal hoe veel verf je nodig zal hebben. In de Epifanes app staat een handige calculator die hierbij kan helpen. Houd hierbij rekening dat je meerdere lagen moet aanbrengen. De batch van de verf staat op de onderzijde. Dit is een 6-cijferig nummer. Het kan voorkomen dat je 2 verschillende batches hebt. Gebruik in zo’n geval voor een kant van de boot de eerste batch en voor de andere kant de andere. Ook kan je de batches bij elkaar gooien in een mengbeker of gebruiken voor verschillende lagen. Dit om eventuele kleine kleurverschillen te voorkomen.

Zorg ook voor voldoende schuurpapier, tape, kwasten, rollers en rolbeugels. Besparen op materialen kost vaak veel extra tijd. Denk ook aan beschermingsmiddelen voor jezelf, zoals handschoenen, mondkapjes en veiligheidsbril.

 

Stap 5: Kies de juiste verf.


Eerder is het verschil tussen één- en tweecomponent verven behandeld. Echter als er is gekozen voor een verf, zitten ook daar nog verschillen in.

1.       Epifanes Bootlak

Deze traditionele ééncomponent verf is zeer geschikt voor schilderwerkzaamheden boven de waterlijn. Deze klassieke alkydverf vloeit zeer goed en kan door iedereen worden verwerkt. Daarnaast is hij leverbaar is de meest gangbare en traditionele kleuren.

2.       Epifanes Mono-Urethane Jachtlak

Deze moderne ééncomponent hoogglans jachtlak is zeer geschikt voor diverse ondergronden boven de waterlijn. Door zijn Urethane basis is hij harder en duurzamer dan de Epifanes Bootlak. De verf is zowel binnen, als buiten te gebruiken vanaf 5 graden. Mono-urethane jachtlak is beschikbaar in 24 moderne kleuren o.a. de bekende Sikkens Super Gloss kleuren. Naast de standaard kleuren kunnen ook afwijkende kleuren worden besteld via de lokale Epifanes dealer. Deze verf is zeer geschikt voor iedere boot, maar ook toepasbaar in en om het huis.

3.       Epifanes Satin Finish en Matlak Zwart

Standaard is de Satin Finish te leveren in wit, maar hij is ook leverbaar in andere kleuren. Deze verf geeft een aangename zijdeglans afwerking. Daardoor is hij ook zeer geschikt voor binnen, maar kan ook buiten worden toegepast als de ondergrond eerst is geschilderd met een hoogglans lak.

Epifanes Matlak zwart is een matte zwarte verf. Deze kan zowel binnen als buiten worden toegepast. Deze matte lak met een glansgraad van 10% glans ziet er fantastisch uit voor een moderne look. Daarnaast kan hij ook op trappen, leuningen of gevels worden gebruikt.

 

4.      Epifanes Poly-Urethane jachtlak

Deze tweecomponenten verf is standaard leverbaar in 24 moderne tinten. Daarnaast is het mogelijk om op aanvraag zijdeglans kleuren of afwijkende hoogglans kleuren te bestellen. Met de juiste primer is dit de sterkste aflak, maar ook de meest veeleisende lak voor de verwerker. Met deze lak dient tijdens de verwerking een masker te worden gedragen. Het grote voordeel van deze lak is dat hij harder en slijtvaster is ten opzichte van een ééncomponent.

 

Stap 6: Planning


De planning is essentieel voor een goed eindresultaat. Zorg dat je voor één dag niet meer werk inplant dan dat die dag mogelijk is. Dit voorkomt demotivering. Wanneer staal kaal is gemaakt, moet zo snel mogelijk de eerste (25% verdunde) primerlaag worden aangebracht om het staal af te sluiten tegen roest. In ieder geval de eerste dag. Als dit niet wordt gedaan, zal de volgende keer opnieuw moeten worden geschuurd om vliegroest te verwijderen. Het is daarom belangrijk om een redelijke planning te maken waarbij alle materiaal aanwezig is. Dit voorkomt dubbel werk en onnodige verassingen.

 

Stap 7: Verwacht een tegenslag.


Ook al zijn alle voorbereidingen goed gemaakt en de planning is ruim voldoende, houd er rekening mee dat er ook iets tegen kan zitten. Laat je hier niet door uit het veld slaan, maar probeer het probleem gelijk op te lossen. Hierdoor voorkom je dat je onnodig werk doet. Het zou nog vervelender zijn als de verf van de ondergrond onthecht omdat je het probleem niet hebt opgelost. Dan zal het alleen maar nog meer tijd kosten.

 

Stap 8: Enjoy painting!


Het voorbereiden en schilderen kost tijd en energie. Toch kan een schilderklus een ontspannen gevoel geven. Zeker als de werkzaamheden klaar zijn, kan het eindresultaat een goed en trots gevoel geven. Wanneer je bovenstaande stappen goed volgt, zal je zeker een topresultaat behalen!

 

© Epifanes/W. Heeren & Zoon BV Algemene voorwaarden Disclaimer privacy policy Sitemap

Lab 35: Design, CMS en Hosting